Opory toczenia

Czy wiesz, że...

Każda klasa energetyczna oznacza przybliżone różnice w zużyciu paliwa, które wynoszą :
- 0,1 l/100 km dla Samochodów osobowych przy średnim spalaniu 5 l/100 km
- 0,95 l/100km dla ciężkich samochodów ciężarowych ze średnim zużyciem paliwa 32,3 l/100 km.

Co to jest?


Opór toczenia jest to opór napotykany przez oponę w zetknięciu z nawierzchnią drogi. Opór toczenia opisuje proces deformacji i dostosowywania kształtu opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi.


Użyjmy prostego przykładu:


Piłka gumowa nie odbija się na taką samą wysokość, z jakiej została upuszczona. Przy każdym odbiciu się od powierzchni piłka podlega deformacji i traci coraz więcej energii.

Na tej samej zasadzie, gdy opona się toczy, podlega deformacjom, wytwarza ciepło i traci energię. Energia utracona przez oponę nazywa się oporem toczenia.

 

1 – bezwładność
2 – siła ciężkości
3 – opór aerodynamiczny
4 – tarcie wewnętrzne
5 – opór toczenia


Dlaczego ma to znaczenie?

Mniejszy opór toczenia oznacza mniejszą ilość energii potrzebną do wykonania obrotu, co z kolei przekłada się na mniejszą ilość zużytego paliwa.

Opór toczenia odpowiada za ok. 20% zużycia paliwa przez samochód. Im mniejszy opór toczenia opony, tym bardziej ekonomiczna opona.

Dlatego też oszczędność paliwa pomaga zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu, a także emisję CO2.



Dlaczego ma to znaczenie?

Opór toczenia mierzy się w warunkach laboratoryjnych przy użyciu dużego bębna o średnicy 2 m. Potrzebny wzrost momentu obrotowego do obracania bębna z zamontowaną oponą przy określonym obciążeniu stanowi opór toczenia opony.

Opór toczenia można wyrazić przy pomocy współczynnika oporu toczenia. Wiele czynników ma wpływ na opór toczenia opon, np.: masa pojazdu, styl jazdy, wartość ciśnienia w oponach, typ opony i materiałów


Jaki mają wpływ?

Mniejszy opór toczenia znacznie zmniejsza zużycie paliwa

Skutki mogą się różnić w zależności od pojazdu i
warunków jazdy, lecz różnica pomiędzy całym zestawem opon klasy G i klasy A może zredukować zużycie paliwa nawet o 7,5%. Na przykład: wybierając opony z oporami toczenia klasy A zamiast opon klasy G kierowca może zaoszczędzić ponad 1000 PLN w całym okresie eksploatacji opon*.

Średnie zużycie paliwa 8 l/100 km, cena paliwa 5 zł/litr,
średni przebieg 35 000 km

UWAGA! Od 1 listopada 2012 roku obowiązuje w Polsce Europejski System Znakowania Opon więcej

zamknij

Korzystamy z plików cookie w celu zagwarantowania maksymalnej wygody podczas przeglądania naszej witryny.

Zamknij Dowiedz się więcej